آیا سلول های بنیادی برای درمان دیابت نوع 1 در نوک زبان شما قرار دارند؟

دوم  فوریه 2018 - یک پروژه ی پژوهشی پیشگامانه کشف خواهد کرد که آیا راز درمان دیابت نوع 1 می تواند در نوک زبان شما قرار گرفته باشد؟
 در این مطالعه، محققان موسسه ملی پیری در آمریکا بر روی برداشتن سلول های بنیادی از جوانه های چشایی در دهان تمرکز می کنند. دراین تحقیق، پژوهشگران تلاش می کنند سلولهای بنیادی گرفته شده از زبان را به سلولهایی که قادر به تولید انسولین در پاسخ به نوسانات گلوکز باشند، تبدیل کنند.
پنج نمونه از زبان هر شرکت کننده گرفته خواهد شد. محققانسلول های بنیادی گرفته شده از این نمونها را با یک ترکیب مولکولی پیچیده و تحت شرایط کنترل شدید، تغذیه می کنند و تلاش خواهند کرد که آنها را به سلول های تولید کننده انسولین تبدیل کنند.
اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، این فرایند می تواند به توسعه ی درمان های ویژه ای برای جایگزینی سلول های بتای از دست رفته در پانکراس منجر شود.سلول های جدید می توانند به طور مستقیم به بیمار پیوند زده شوند یا با استفاده از یک کپسول پیشرفته با روش درمان سلول های جزایر اینکپسوله، در داخل بدن قرار داده شوند.
محققان معتقدند که در بلندمدت، سلولهای شبه بتا را می توان به طور مستقیم از جوانه های چشایی خود بیمار تولید و از آنها برای درمان دیابت، بدون نیاز به داروهای قوی برای سرکوب پاسخ ایمنی بیمار(که در پیوند معمولا تجویز می شود)، استفاده کرد.
این روش می تواند پیوند را به نوعی درمان عملی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تبدیل کند.با این وجود، راهی طولانی برای انجام تحقیقات بیشتر و تبدیل این روش به یک روش درمانی موفق باید طی شود.
هم اکنون محققان در حال ثبت نام از 90 نفر برای شرکت در این پژوهش بالینی هستند، این افراد باید خوشحال باشند که نمونه های بسیار کوچکی از زبان خود را برای این تحقیقات پیشرو اهدا می کنند. شرکت کنندگان به تعداد مساوی از مردان و زنان و از سه گروه سنی مختلف: 18 تا 39سال، 40 تا 59 سال و 60 سال و بالاتر خواهند بود. انتظار می رود نتایج این تحقیق در سال 2022 منتشر شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/stem-cells-for-type-1-treatment-could-be-found-on-the-tip-of-your-tongue-93039483.html